05 juli 2012

Genealogie door middel van het alfabet - C

05 juli 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.



De C is voor Castricum, en dan niet alleen de plaats maar ook de achternaam.

De gemeente Castricum

Castricum is een dorp en gemeente dat net onder Alkmaar ligt. Begin dit jaar telden de gemeente 34.446 inwoners. De gemeente Castricum bestaat uit de dorpen Akersloot, Bakkum, Bakkum-Noord, Castricum Castricum aan Zee, Dusseldorp, Limmen en De Woude.

Dankzij de ligging kent Castricum een sterk toerismesector. Het heeft duinen en strand bij Bakkum en Castricum aan Zee. De camping in Bakkum gold lang als toevluchtsoord voor Amsterdammers. Er is daarnaast watersport bij het Alkmaardermeer bij Akersloot.

Via de Stuijfbergens liggen een deel van mijn roots in Castricum. Ook andere namen in mijn stamboom komen er voor zoals Admiraal.

De achternaam Castricum
De achternaam Castricum heeft zijn oorsprong in hoe kan het ook anders Castricum. De oudst bekende die deze achternaam droeg was Willem. Hij kreeg twee zoons, Jacob en Jan die in respectievelijk 1679 en 1671 trouwden. De meeste naamdragers bleven in Castricum, maar ik ben de naam ook tegengekomen in Egmond, Heiloo, Uitgeest en Limmen. Volgens de Familienamenbank woonden in 2007 de meeste mensen met de naam Castricum in Castricum. Dat waren er 124.

1 reacties:

Gould Genealogy zei

To find out more about Castricum (the place) I googled it, so you've given me a little geography lesson from your post - thankyou :D

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►