12 juli 2012

Genealogie door middel van het alfabet - D

12 juli 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.

De D is van Dagelet, de achternaam van mijn oma aan moeders kant. Voordat ik begon aan stamboomonderzoek, dacht ik dat het een echte Groningse naam was. Ik kwam er al gauw achter dat dit niet het geval is.

Mijn verst gevonden voorouder is Franciscus Dagelet, die in 1733 in het Belgische Diest trouwt met Clara Gertrudis Egge. Hun zoon Franciscus komt uiteindelijk in Groningen terecht waar hij tweemaal trouwt. Voor die tijd kom ik verschillende Dagelets tegen maar verwantschap met die van mij heb ik nog niet kunnen bewijzen.

Overigens had ik het eerder op deze blog over Joseph Lepaute Dagelet. Inmiddels weet ik wat meer over hem. Hij werd in 1751 geboren in het Franse Thonne-La-Long als zoon van Pierre Lepaute en Marie Martine Demouzon. Hij had een oudere broer en een jongere zus. Aangezien die de naam Dagelet niet droegen, net als zijn ouders en grootouders, moet hij de naam op een andere manier hebben verkregen. Dankzij een krantenbericht uit de Rotterdamse krant in 1790 weet ik nu dat zijn naam Heer d'Agelet was en dus niet Dagelet.


Volgens de Nederlandse Familienamenbank woonden er in 2007 165 personen met de achternaam Dagelet in ons land. De meeste daarvan woonden in de provincie Groningen.


Ik met oma Snijder-Dagelet


1 reacties:

Gould Genealogy zei

Seeing the two names togthter (d'Agelet and Dagelet), It's easy to see how one got changed from the other. It can make it tricky with research though.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►