06 september 2012

Genealogie door middel van het alfabet - J

06 september 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.
De J is van Jak, een achternaam die in mijn kwartierstaat ook voorkomt. Elisabeth Jak, geboren in 1799 en in 1822 getrouwd met Sijmon Winder, is een voormoeder van mij. De oudst mij bekende Jak is Gerrit Gerritsz, geboren ongeveer 1668 te Assendelft die trouwt met Grietje Crelisd de Winter.Die laatste twee personen vind ik ook terug in dit deel van de stamboom van de familie Jak die ik op deze site vond.

De naam Jak leek mij een typisch Zaanse naam, en als ik dat onderzoek bij de Nederlandse familienamenbank blijkt dit ook te kloppen. In 1947 woonden er 241 personen met de naam Jak in ons land, waarvan 210 in de provincie Noord-Holland. In 2007 woonden er 434 personen in Nederland met de achternaam Jak waarvan 113 in Zaanstad en 24 in Amsterdam.

2 reacties:

Alona Tester zei

Awesome post. Now James is such a common surname here in Australia we'd have WAAAY more than the 241, but Jak on the other hand, I've not heard of before (well not with that spelling) - but I totally love it, since J, K and Z are my favourite letters, it has 2 out of 3 of them!

Now you mention Grietje Crelisd Winter ... do you know if you have any connection to Winter's in Finland? As I believe my Finnish Winter family originally came from the Netherlands or Germany.

Olga zei

lol

About the Winter family, no, there is no connection with Finland that iam aware of. I have another De Winter line, but they came from Castricum (also in the Netherlands) Have you more information about your Finnish Winter? I can take a look for you here in Holland.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►