14 september 2012

Genealogie door middel van het alfabet - K

14 september 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.
De K is voor Knuist, de achternaam van mijn oma, en de reden dat ik begon met stamboomonderzoek. Ik heb al eerder over de naam Knuist geschreven, zie deze blog.

De K is ook van Kroeders, mijn achternaam. De eerst mij bekende Kroeders is Joris Kroeder. Volgens zijn ondertrouwakte uit 1698 met Geertruid Buitendijk was Joris geboren te Schotland. Zijn naam werd ook gespeld als Krouder of Crouder. Nader onderzoek in Schotland heb ik nog niet gedaan.

Volgens de familienamenbank woonde er in 1947 38 personen met de naam Kroeders in Nederland. 21 daarvan woonde in Noord-Holland, 12 in Zuid-Holland. In 2007 waren dat 58 personen. De meeste woonden in Alkmaar (18).

4 reacties:

Gould Genealogy zei

Thank you for your post. I love that you have included the number of people with a particular surname - it does make it interesting.

Olga zei

Thanks. The number of people of a surname comes from http://www.meertens.knaw.nl/nfb/. Is there also something like that in Australia?

Gould Genealogy zei

"Also is there something like that in Australia?" >> Not that I know of :(

Olga zei

I hope it comes in the future. I have some family who emigrated to Australia in the last century and something like I have could help.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►