20 september 2012

Genealogie door middel van het alfabet - L

20 september 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.
 De L is van Lagendijk, een naam die in mijn kwartierstaat voorkomt. Pleun Lagendijk is mijn verst bekende voorvader van die kant. Samen met Stijna Koedood krijgt hij een zoon ook Pleun geheten die wordt geboren in Barendrecht. Een van zijn zoons, Bastiaan geboren in 1818, vertrekt naar Groningen waar hij trouwt en kinderen krijgt. Die tak gaat daar dan ook verder.

De L is ook voor Leens, waar mijn overgrootmoeder Jantje van der Bleek in 1896 werd geboren. Leens ligt in de provincie Groningen en is een plaats in de gemeente De Marne. Het dorp heeft omstreeks de 1.800 inwoners.

Leens was voor 1990 een zelfstandige gemeente. Naast het hoofddorp Leens bestond het uit de dorpen, gehuchten en buurtschappen: Douwen, Ewer, Grijssloot, Groot Maarslag, Kattenburg, Klein Maarslag, Mensingeweer, Roodehaan, Schouwen, 't Stort, Warfhuizen, Wehe-den Hoorn en Zuurdijk. In 1990 werd de gemeente samengevoegd met de gemeenten Ulrum, Eenrum en Kloosterburen tot de gemeente Ulrum, en twee jaar daarop werd de naam gewijzigd in "De Marne".


Door Leens loopt de Europese wandelroute E9, ter plaatse ook North Sea Trail of Wad- en Wierdenpad geheten. De E9 loopt langs de kust van Portugal naar de Baltische staten.

3 reacties:

Gould Genealogy zei

I love the map, it always helps to put things in perspective.

Peter zei

Heb je gezien dat deze post door Gould Genealogy getwitterd is?

Olga zei

Nee niet eens Peter. Ik zit niet meer op Twitter, alleen op Facebook :) Erg tof

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►