11 oktober 2012

Genealogie door middel van het alfabet - O

11 oktober 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.

 De O is van Oldehove, een plaats in de provincie Groningen waar voorouders van mij geleefd hebben. Jannetje Rosema, de moeder van mijn betovergrootmoeder, werd er geboren net als de moeder van Jannetje.

Oldehove was tot 1990 een zelfstandig dorp, maar het ging toen op in de gemeente Zuidhorn. Oldehove had begin 2011 1.659 inwoners. De naam Oldehove komt voor in enkele laat vijftiende-eeuwse kerklijsten en wordt dan gelijkgesteld met Hummerze. De streek om Oldehove wordt het Humsterland genoemd.

Oldehove (Bron)

1 reacties:

Gould Genealogy zei

I'm in awe of a place having such a LONG, LONG history, and from pictures on Google Oldehove looks lovely.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►