18 oktober 2012

Genealogie door middel van het alfabet - P

18 oktober 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.
De P is allereerst van Proband. Met proband wordt de persoon bedoeld die als startpunt wordt gebruikt bij een kwartierstaat.

Daarnaast is de P ook van parenteel. Een parenteel is een genealogisch overzicht van alle nakomelingen van een bepaald persoon of echtpaar, dus in mannelijke en vrouwelijke lijn.

De P is tenslotte ook van Paardekooper, een naam die in mijn kwartierstaat voorkomt via Jannetje Jansdr Paardekooper, geboren in 1726  in Noordwijk en getrouwd met Pieter Arisz Verpoort. De ouders van Jannetje waren Johannes Jansz Paardekooper en Cornelia Florisdr Capitain. Zij trouwden in 1724 in Noordwijk. Wat betreft de ouders van Johannes Jansz heb ik enkel hun namen, te weten Jan Sijmonsz Paardekooper en Trijntje Pieters. 


2 reacties:

Gould Genealogy zei

Pedigrees really are the key to genealogy ;-)

Olga zei

Absolutely agree with you

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►