25 oktober 2012

Genealogie door middel van het alfabet - R

25 oktober 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.

 De R is van Rozema of Rosema zoals het ook wordt gespeld. Via Jannetje Rosema, komt deze naam voor in mijn kwartierstaat. De oudst bekende voorvader is Sijtse Popkes Rozema die in 1767 trouwt met Geeske Meertens. Uit het huwelijk zijn mij negen kinderen bekend. Sijtse overlijdt in 1812, Geeske in 1828.


De R is ook van Van Rijn, en dan bedoel ik daar niet de schilder Rembrandt mee -;) Cornelia Johanna van Rijn was mijn betovergrootmoeder. Ik heb de Van Rijns vooralsnog kunnen traceren tot Pieter van Rijn, geboren omstreeks 1770 en getrouwd met Trijntje Pieters Beekman.

En tenslotte is de R ook van Roelfsema, de achternaam van mijn voormoeder Hendrikje Jans.

Hendrikje Jans werd in 1804 geboren in Middelstum als dochter van Jan Willems Roelfsema en Willempien Jans. In 1823 trouwt ze in Middelstum met Drewe Rikkerts van der Bleek. Drewe was weduwnaar van Geertruid Abeld Groen(e)veld). Hendrikje en Drewe krijgen samen tien kinderen. De jongste is mijn voorvader Klaas. Drewe overlijdt in juli 1849, Hendrikje een maand later. Hun jongste kind was toen nog maar zes.

Wat betreft de afhandeling van hun zaken kwam in onderstaand krantenbericht uit begin oktober 1849 tegen. 


2 reacties:

Gould Genealogy zei

You've obviously been doing your research for quite some time to have got back that far ... or else the Dutch keep fabulous records ;-)

Olga zei

Both of it -;)Every story on my blog is a result of 13 years research. On the other way, in contrast to other genealogists, I am a newbie -;)

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►