29 november 2012

Genealogie door middel van het alfabet - W

29 november 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.


De W is van Winder. De naam komt in mijn kwartierstaat voor via mijn betovergrootmoeder Elizabeth Winder. Mijn verst gevonden Winder is Pieter Arisz Winder, getrouwd met eerst Trijntje Aris van Aaken (1775 in Bergen NH) en vervolgens met Maartje Pieters Opdam (1785 in Bergen NH). Uit zijn twee huwelijken werden minstens elf kinderen geboren.

De W is ook de achternaam van Saartje de Winter. Saartje kwam ik tegen toen ik de nakomelingen van Ullrich Cnaus onderzocht. Saartje was joods en overleefde helaas de Tweede Wereldoorlog niet.

Saartje wordt op 12 december 1898 geboren in Rotterdam als dochter van Lowie de Winter en Mietje Ossedrijver. Op 7 april 1920 trouwt ze in Rotterdam met Johannes Pieter Goedhart, zoon van Johannes Pieter Goedhart en Anna Snijders. Nog in hetzelfde jaar wordt er een dochter geboren. Of Saartje en Johannes Pieter nog meer kinderen hebben gehad is mij niet bekend.

Het laatste adres waar ze in Rotterdam hebben gewoond is de eerste Middellandstraat 92a waar het gezin zich op 9 februari 1938 vestigde. Hoe en waarvandaan Saartje naar het oosten gedeporteerd is mij niet bekend. Volgens het slachtofferregister van de Oorlogsgravenstichting is Saartje overleden op 28 november 1944 te Silezië. (Bron) Johannes Pieter en hun dochter kom ik nergens tegen dus ik ga er vanuit dat zij wel de oorlog hebben overleefd.

2 reacties:

Gould Genealogy zei

Oooh, you have Winter relatives. I do too. Mind come from Finland, but I have heard that they 'probably' originated from Germany way, way back.

Olga zei

Yes. I also have a family De Winter who comes from Castricum in the Netherlands. And i have ancestors with the last name Winder.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►