06 december 2012

Genealogie door middel van het alfabet - Y

06 december 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.

 De Y was weer een moeilijke om te doen. In mijn gegevens heb ik niemand wiens achternaam ermee begint. Wel een aantal voornamen zoals Yvonne, Ybeltje, Yda, Yte en Yttje. Ik heb daarom gesmokkeld en gekozen voor de IJ.

De IJ is van Van Ijsselmuiden. In mijn genealogie Snijder komt die voor via Rinske Ergers. Rinske, een dochter van Jan Ergers en Carolina Snijder, trouwt in juli 1859 in Amsterdam met Pieter van Ijsselmuiden, zoon van Pieter van Ijsselmuiden en Cornelia Paauw. Bij het huwelijk wordt een kind gewettigd. Het echtpaar krijgt nog vijf kinderen, allen geboren in Veenhuizen. Pieter overlijdt in 1901 in Assen, Rinske een jaar later.

Van de kinderen van Rinske en Pieter heb ik vooralsnog alleen Hendrik kunnen traceren. Hij trouwt in 1892 te Assen met Albertje Penning met wie hij zes kinderen krijgt.

2 reacties:

Gould Genealogy zei

Some letters are harder than others aren't they ... but you've still come up with something ;-)

Olga zei

Exactly and I like a challenge -;)

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►