13 december 2012

Genealogie door middel van het alfabet - Z

13 december 2012
Op de verschillende buitenlandse blogs is momenteel de Family History Through the Alphabet Challenge bezig. Lees op de site van de initiatiefnemer daar meer over.

Een heel leuk idee, waar ik graag aan meedoe. Aangezien dit een Nederlandse blog is, heb ik wel besloten dit in het Nederlands te doen met als titel Genealogie door middel van het alfabet. Elke donderdag rond deze tijd neem ik jullie aan de hand van een letter uit het alfabet mee in de familiegeschiedenis.

De Z is van een aantal bijzondere achternamen in mijn gegevens die niet veel voorkomen in Nederland.

Allereerst de naam van Zelf. Cornelis van Zelf, geboren in 1842 in Heemskerk en zoon van Evert van Zelf en Jansje Doesburg, trouwt in 1870 aldaar met Marijtje Duijn.  Volgens KNAW/Meertens Instituut waren er in 1947 veertien mensen met die achternaam, in 2007 waren dat er minder dan vijf.

Als tweede de naam Zigter. Louwe Zigter trouwt in 1921 te Groningen met Antonia Augustina Schut. Louwe is een zoon van Fokke Zigter en Geertruid Dijkema. Meertens meldt dat de naam in 1947 vijftien maal voorkomt. In 2007 was dat twintig keer waarvan het meest in de provincie Groningen.

Aldert Zonderzorg, geboren omstreeks 1789, was de tweede man van mijn voormoeder Guurtje Knaap. Aldert was ook al eerder getrouwd, in 1815 met Ariaantje Groot. In 1947 kwam de naam tweemaal voor, allebei in Noord-Holland terwijl de naam Zonderzorg in 2007 minder dan vijfmaal voorkwam.

Tenslotte wil ik Alona van Gouldgenealogy.com bedanken voor het bedenken van deze serie. Ik vond het leuk om jullie aan de hand van de letters in het alfabet een kijkje te geven in mijn familiegeschiedenis.

Voor degenen die alles nog eens rustig willen nakijken: Morgen komt er een overzichtspost online van alle delen van  Genealogie door middel van het alfabet.

1 reacties:

Gould Genealogy zei

Well done ... you've made it to the end. And throughout it all you enlightened us with details of your Dutch heritage. Now it's time for you to sit back, and enjoy a coffee and some cake.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►